csendepluk
  • IČO: 70986479

Základní škola

Aktuality

Klimáček

V pondělí 29. 9. 2025 proběhl ve druhé třídě projektový den s názvem Klimáček. Prvním úkolem programu bylo zjistit, kdy je nám ve třídě dobře a kdy se nám ve škole nelíbí. Děti se shodly, že je příjemnější, když je nám ve škole dobře, proto následovala aktivita, kdy si měly zapsat své vlastní zájmy a dobré vlastnosti. Podle nich jsme pak jednotlivé spolužáky poznávali. Díky tomu jsme se dozvěděli spoustu kladných zajímavých informací o nás samotných.

Abychom měli rádi ostatní, musíme mít rádi sami sebe, bylo potřeba se naučit sebe sami slušně bránit před nepříjemnými situacemi. Následující scénky jsme si s dětmi podrobně rozebrali. To nás dovedlo k sestavení obrazu dobráka. Dobrák je námi "stvořen ideální člověk," kterému by se všichni druháci chtěli podobat. Víme, že je to obtížné a situace nejen ve škole ale i v samotném životě nám připravují různé zkoušky. Tyto zkoušky bychom rádi řešili V KLIDU - což si děti zvolily jako nejdůležitější heslo z celého programu.

Určitě jsme nevyléčili všechny neshody mezi sebou, ale máme návod, se kterým budeme dále pracovat, aby nám ve škole mezi sebou bylo dobře a všichni se zde cítili co nejvíce příjemně. 

 

Mgr. Markéta Tesarčíková

třídní učitelka 2. třídy

Malý architekt

V loňském roce prvňáčci absolvovali program Stavitel města, na který volně navazuje projekt Malý architekt pro druháky. Začalo se opakováním znalostí, pojmů jako např. základová deska a vazba zdi, ve kterých žáci obstáli na výbornou. Následovala stavba domků ve skupinkách. Tady však pan architekt zjistil nedostatky v podobě chybějících dveří či oken na stavbách domečků. Bylo potřeba děti seznámit s technickým výkresem, vysvětlit pojmy jako nosná a obvodová zeď či vnitřní příčka.  Podle tohoto výkresu si pak děti postavily domek a přidaly i další vybavení domu.

Za tuto náročnou práci byli odměněni diplomem Malého architekta.

Nyní už jako absolventi kurzu navrhovali vlastní dům podle své fantazie. Jak se dětem práce dařila, vidíte na fotkách. 

 

Mgr. Markéta Tesarčíková

třídní učitelka 2. třídy

Atletický den: Závod o nejrychlejšího běžce

V úterý 17. září se u nás na škole konal tradiční Atletický den s podtitulem Závod o nejrychlejšího běžce. I letos jsme se mohli spolehnout na pomoc manželů Konečných a našich pedagogů, kterým patří velké poděkování za hladký průběh celé akce.

Ráno to sice vypadalo, že nám počasí nebude přát – zatažená obloha a bláto na trati nedávaly moc nadějí. Nakonec se ale vyčasilo a slunce pomohlo vykouzlit tu správnou sportovní atmosféru. Žáci se těšili, že si místo školních lavic užijí den plný pohybu a zábavy.

Soutěžilo se ve čtyřech disciplínách: běh na 60 metrů, běh na 500 metrů, skok z místa a oblíbený „postoj čápa“. Všichni účastníci se do závodů pustili s nadšením a předvedli skvělé výkony. Na závěr byli odměněni diplomy, medailemi a sladkostí, která potěšila nejen malé sportovce.

Celé dopoledne se neslo ve velmi příjemné a přátelské náladě. Děkujeme všem, kteří se na přípravě i průběhu akce podíleli, a už teď se těšíme na další ročník Atletického dne!

 

Kateřina Kociánová
vedoucí školní družiny

Dobrodružství s Dášeňkou v loutkovém divadle

Žáci první a druhé třídy se 16. září vypravili na výlet do loutkového divadla v Ostravě, kde na děti čekal příběh pejska Dášeňky. Hned od začátku usedli žáci do hlediště plní nadšení a zvědavosti a těšili se, co se stane dál.
Během představení se smáli, tleskali a pozorně sledovali každou scénu. Bylo úžasné sledovat, jak je loutky baví a jak spolu prožívají všechny zážitky Dášeňky.
Představení nebylo jen zábavné – děti poznaly, jak loutky dokážou vyprávět příběh a jak se divadlo připravuje. Odcházeli jsme nadšení z nových zážitků a pohádkového dobrodružství.
 
Mgr. Nela Kostiuchenko
třídní učitelka 1. třídy

Matematika jinak aneb trocha dějin a trocha AI

V úterý dopoledne jsme strávili zajímavé hodiny matematiky a logiky v prostorách Idealabu a DK ve Frenštátě pod Radhoštěm. Celou akci zorganizoval MAP Frenštát p.R., rovněž sponzoroval dopravu, za což velmi děkujeme.

Program byl rozdělen do dvou částí. Jedna část byla čistě praktická. Děti řešily hlavolamy, převody, stavby bez pomocí lepidel a provázků, skládání obrazců apod. Důležitá byla nejen koncentrace, ale i dávka představivosti či dobrá a přesná komunikace.

Druhá část začala prezentací počátků matematiky a počítání v dávné historii, 5 tis. let př.n.l. až do dnes, kdy se děti pokusily s pomocí AI vytvořit vlastní kalkulačku. Vše s dohledem a podporou zkušených matematiků. Musely se nejdříve „poprat“ se základními ovládacími mechanismy na PC, nahrazovat čárky písmeny a poté čísly. Vytvoření kalkulačky, užití důležitých značek a zkratek bylo cílem této části, kterou všechny děti zvládly s menšími či většími obtížemi.

Matematika nás provází všudy a vždy, proč tedy nezkusit i nové techniky se základními znalostmi zábavně.

 

Mgr. Marcela Žingorová

třídní učitelka 4. třídy

Divadelní představení

Byla jedna banda holubů, měli vlastní pravidla, pokřik, rajón. Mezi ně se chtěl dostat jeden malý opuštěný a odvážný vrabec. O tom, jak překonat velký strach a nabourat zavedený pořádek mezi členy jiné bandy, získat si respekt, je tento příběh stále velmi aktuální. Nakonec se ukáže, kdo má vlastně opravdu strach a kdo se nebojí projevit vlastní názor, zastat se kamaráda.

Odvážné i vtipné dialogy byly oživeny rytmickými písněmi, děti byly vtaženy do děje nejen vizuálně, ale i náladou celé scény. Mnohé se zapojily do zpěvu a po představení živě debatovaly o celé hře. Nutno podotknout, že do ostravského loutkového divadla jeli žáci 3., 4. a 5. třídy.

 

Mgr. Marcela Žingorová

třídní učitelka 4. třídy