csendepluk
  • IČO: 70986479DS: 97zmifh

Základní škola

Aktuality

Velikonoční program ve frenštátském muzeu

Žáci třetí třídy navštívili krátce před velikonočními svátky muzeum ve Frenštátě p. R., kde si společně s pracovnicemi muzea povídali o tom, proč a jak slavíme Velikonoce, kdy začíná Svatý týden, co se jedlo na Škaredou středu nebo Zelený čtvrtek.

Dozvěděli se, co je to Masopust, proč se lidé 40 dní postili.

Zazpívali si písničky, při kterých se vynášela Mařena, a nakonec si vyrobili velikonoční ozdobu.

 

Mgr. Ivana Bednářová

třídní učitelka 3. třídy

Enviromentální výuka v podání Huberta z Hukvald

4. dubna 2023. Noční mrazík, ranní teploty na bodu mrazu a občasné sněžení vyprovázelo všechny žáky naší školy na cestu do vzdělávacího střediska Hubert, které se nachází přímo vedle vstupní brány do obory na Hukvaldech.

Část výuky probíhala v učebnách a laboratoři opravené budovy, další pak strávili svým bádáním a pozorováním přírody v okolí rybníka a v části obory přístupné veřejnosti. Oblast asi 460ha je obydlena daňky, muflony i černou zvěří, která se ovšem skrývá právě na místech, kam se běžní občané nedostanou.

Starší děti mohly takto pozorovat stádo daňků, maskujících se perfektně téměř neviditelně v listí mezi stromy. Hledali pobytová znamení v přírodě, použitím lupy, dalekohledů a odsávaček prozkoumávali okolí, sbírali broučky, larvy, pavouky, stejně tak, jako jiní žáčci pomocí sítěk lovili živočichy v rybníčku.

V laboratoři pak o svých nálezech diskutovali, pomocí tabletů, QR kódů vyhledávali informace o životě těchto živočichů a prezentovali svá bádání ostatním. Odlívali otisky stop různých zvířat, které si pak mohli vzít s sebou.

Menší žáčci se zabývali životem těch nejpilnějších – včel. Puzzle ztvárňující vývojová stádia včely, pozorování jejich křídel pod mikroskopem, povídání o jejich životě, užitečnosti a produktech, vytváření masky včel bylo náplní jejich výuky.

Dlužno říci, že se všichni zapojili do různorodých aktivit a jediným negativním faktorem byl velký chlad, který nedovolil strávit potřebnou dobu venku v přírodě.

Děkujeme spolku Tichánek za zprostředkování této akce, která dětem zpříjemnila a obohatila výuku o jiné vzdělávací postupy.

 

Mgr. Marcela Žingorová

třídní učitelka 5. třídy

Velikonoce 2023

I letos jsme si v jednotlivých třídách povídali biblický příběh spojený se slavením Velikonoc.
Děti v 1. až 3. ročníku přirovnávaly kříž ke křižovatce, na které se lidé potkávají. Nemusí zde docházet jen ke střetům, ale i hezkým setkáním a konfrontaci vztahů.
Ve 4. třídě jsme nakoukli pod ruce světovým malířům, proč a jak svá díla s tématem ukřižování i vzkříšení malovali.
Páťáci měli téma "Velikonoce v hudbě", poslouchali díla smutná - pašije, ale i  radostná s aleluja. V závěru si odvážní kluci zatančili v rytmu černošské hudby.
Všechny programy končily připomenutím, že dobro je silnější než zlo..., že je tady naděje, aby bylo líp.
 
Pavlína Mičulková 
 

Velikonoční pomlázka

Velikonoční období přináší i krásné zvyky, které se k němu pojí.

Jeden z nich, který by neměl být zepomenut, je pletení pomlázky.  Tuto dovednost žákům pomohla předat p. Zátopková, která navštívila školu v hodinách pracovních činností.

Žáci se naučili postup přípravy a samotného pletení. Počáteční nejistotu žáků vystřídala jejich radost z výsledku.

Dík patří i rodičům, kteří pomohli zajistit vrbové proutí.

 

Ing. Petr Černošek

ředitel

Divadlo loutek Ostrava

Dne 23. března jsme se s žáky čtvrté a páté třídy vydali do Ostravy do Divadla loutek.
Inscenace Hodina Komenského pojednává o životě a díle Jana Amose Komenského a byla vhodným (a rozhodně ne nudným) doplněním výuky vlastivědy. 
Hned na začátku představení jsme se ocitli ve třídě poškoláků, kteří se místo výuky zabývali jen samými lumpárnami, což se dětským divákům ohromně líbilo. Jejich učitel se marně snažil žáky uklidnit. Postupně se mu však díky uplatňování Komenského kréda ,,Škola hrou'' dařilo žáky dokonce proměnit z uličníků v děti zaujaté školní výukou. 
Toto představení bylo plné písniček, humoru, zábavy i poučení, bavilo děti i dospělé, bylo prostě takové, že by se možná líbilo i panu Janu Amosi Komenskému.
Děkujeme Unii rodičů za finanční příspěvek na zajištění dopravy.
 
Mgr. Marcela Valchařová
třídní učitelka 5. třídy

Malý antropolog

Nechodit do školy a přesto se něco naučit, vidět, zkusit a pochopit je někdy snem. Žákům 4. a 5. třídy se to podařilo ve čtvrtek 16. března. V tento den získali nové zkušenosti ve Světě techniky v oblasti Dolních Vítkovic, kdy se rozdělili do skupin a v různých laboratořích se opět převléknutím do bílých pláštů stali malými vědci. Čtvrťáci se ponořili do zkoumání vody v jejích různých skupenstvích. Používali k výzkumu tablety, zahřívali vodu, měřili její teplotu, chladili a zapisovali. Ověřovali si vlastní hypotézy a zároveň si vyzkoušeli práci výzkumníků. Kdy jindy pracovat se suchým ledem?

Páťáci se zaměřili na opěrnou soustavu člověka. Porovnávali stavbu těla a především lebky v různých vývojových stádiích člověka. Sestavili celou kostru asi 1,80m dlouhou, poznávali různé kosti, sestavovali klouby jako malí antropologové. Vyzkoušeli si, na co se asi zaměří lékaři při prohlížení rentgenových snímků. Pomáhali si použitím speciálního programu na tabletech, sledovali vývoj na Smart tabuli a na závěr si své poznatky vyzkoušeli v kvízu a také již známém programu Kahoot!

Ve zbývajícím čase si všichni prošli veškeré expozice týkající se nejen člověka, protetik, vyzkoušením si náročných činností pro handikapované (slepce, „vozíčkáře“ apod.), ale i celé řady aktivit v oblasti fauny, sportu či nauky o Zemi.

Díky projektu OKAP se děti mohou učit a prožívat výuku zajímavě i zábavně.

A tím snad také nové vědomosti lépe pochopit a zapamatovat si.

 

Mgr. Marcela Žingorová

třídní učitelka 5. třídy